Het model van de Caterpillar D10 Dozer in 1:48 is in 2009 door CCM uitgebracht.
Door Classic Construction Models is in 2009 de Caterpillar D10 Dozer met standaard U-blad en een enkelvoudige ripper uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 1500 stuks in de “Vintage 1:48 Diecast models” series.
Er zijn twee verschillende uitvoeringen verschenen:
Bij elk exemplaar is de luxe geschenk verpakking voorzien van het serie nummer, zit er een apart certificaat in de vorm van een mini full color brochure met alle technische informatie bij en is het nummer aangebracht op de onderkant van het schaalmodel.
Hiermee is voor veel verzamelaars een wens in vervulling gegaan en wat zijn ze mooi geworden!! Classic Construction Models is stiekem bezig met een hele mooi lijn van klassieke en beeldbepalende Caterpillar machines als schaalmodellen op de markt te brengen.
Maar volledigheidshalve toch even de vermelding dat CONRAD al in 1979 de primeur had met het eerste schaalmodel van de Caterpillar D10 in 1:50. Ook van dit model zal ik later nog een serie aparte foto’s plaatsen. Maar nu eerst genieten van dit moois.....
Faced with the challenge of creating a dozer bigger than the D9 that could compete with the larger and more powerful machines available from other manufacturers, the engineers assigned to the D10 project overcame the power input limitations of a conventional drive train by developing what is now the most recognizable part of Caterpillar dozers, the high drive system. Their proof of concept was built using lawnmower parts and was capable of pulling a full size Jeep.
The final design of the tractor provided for 12’9” of track on the ground and a track gauge of 8’4” for superior traction and side hill stability. With the 19’ wide U-blade it could push 35 yards and penetrate the ground up to 70” with a 7’ tall single shank ripper.
With an operating weight of 190,000 lbs and a Cat D348 turbocharged V-12 producing 700 HP to provide propulsion, the CAT D10 Track-Type Tractor was largest and most powerful dozer in the world when it was introduced in 1977. With the capacity to make directional changes under full load conditions and reduced wear in major components the D10 was a groundbreaker both in the field and in the machine lineup for Caterpillar.
De Caterpillar D10 Dozer was werelds eerste bulldozer voorzien van “Delta” rupsen. Met de daardoor gecreëerde hoge aandrijving (High Sprocket drive) reduceert men aanzienlijk de slijtage op de aandrijving.
De machine met een bedrijfsgewicht van 80 ton werd in 1977/’78 geïntroduceerd en was voorzien van een Caterpillar D348 12 cilinder 700 HP bi-turbo diesel motor. De Caterpillar D10 Rupsdozer werd alleen in Amerika geproduceerd. Vanaf 1980 kreeg deze krachtpatser midden motor turbo’s en een dubbele uitlaat.
De D10 machine was in twee uitvoeringen leverbaar: Het standaard model (rupsbreedte 269cm) kreeg als prefix 76X voor het serienummer mee. Het andere model (rupsbreedte 290cm) kreeg als prefix 84W voor het serienummer mee.
De productie stopte in 1986 en toen werd het model opgevolgd door de Caterpillar D11N. De Caterpillar D9L Dozer verving eigenlijk de Caterpillar D10 en werd de D10N. Dat klinkt verwarrend en dat wordt veroorzaakt doordat Caterpillar besloot naar boven toe zijn Dozer machine range op te waarderen en te her nummeren.
Voor alle duidelijkheid dan ook dit schema wat grafisch aangeeft welke “truc” Caterpillar toepaste binnen zijn Rupsdozer programma om de “nieuwe” Caterpillar D11 serie te introduceren.