Het model van de Caterpillar 583 D&RGW in 1:48 is in 2003 uitgebracht door Overland Models.
Door Overland Models is in 2002 de Caterpillar 583 D&RGW uitgebracht in twee uitvoeringen, beide in een gelimiteerde oplage. Alle schaalmodellen zijn stuk voor stuk met de hand vervaardigd uit Brass in schaal 1:48.
Beide versies zijn echt de moeite waard omdat ze compleet anders zijn opgebouwd en uitgevoerd. Gelukkig kreeg ik de foto's van een verzamelaar die beide modellen al in zijn bezit heeft en derhalve zijn er genoeg foto's om van te genieten. (Bedankt "A")
Deze Caterpillar 583 D&RGW is specifiek in Amerika ontwikkeld en wordt ingezet om te helpen bij ontspoorde treinstellen. Vaak gebeurt dit op slecht bereikbare plaatsen en derhalve is het inzetten van een teleskoopkraan vaak geen optie.
Op basis van een Caterpillar 583 is dus het concept van een "treintakel doos" ontwikkeld om onder de slechtste terrein omstandigheden toch een gecrashte trein of wagon weer terug op de rails te kunnen zetten of in het ergste geval het wrak te verwijderen om de rails weer vrij te krijgen.
Dit schaalmodel is met recht een meesterwerk te noemen. Enkele van de vele bijzonderheden van dit unieke model zijn de uitklapbare giek, individueel gelinkte metalen rupsen, werkende spanninghouders voor de rupsen, volledig functionele bogeys en een authentieke OPEN ROPS om de machinist te beschermen. Het model van deze Caterpillar 583 D&RGW is compleet gemaakt door het te voorzien van de lichtunits, handgrepen en railingen en hydraulische leidingen. Strak gelakt, mooi afgewerkt.
Deze review is mede tot stand gekomen door de achtergrond informatie en foto's van Ad Geversen Tim Twichell.
Mocht u de andere versie van de Caterpillar 583 D&RGW willen bekijken klik dan op de onderstaande foto:
The Caterpillar D&RGW scale models look mostly like Caterpillar 583’s or maybe 594’s of the H or K vintage.
The Union Pacific Railroad, and the Burlington Northern “Now BNSF after merger with the Santa Fe. Also the Maine Central Railroad had them set up like that. They were moved to train wrecks on flatcars that were part of the “Wreck or Relief” train. The machine had the 9 or 8C blades and Hyster D-89C or Carco winches of about 50 tons pull on the back.
The booms were cut and hinged to allow them clearance on the railroad right-of-way. When they got to the site of the derailment they unloaded and went to work. The railroad still called in contract derailment firms also, but these machines, being loaded on rail cars could get into places where highways could not reach. Some of the wreck sites are very remote and can be many miles from any good road. CP Rail in Canada and CN rail also had preloaded side booms on flat cars. Still now days almost all railroads use contractors. The little video shows Winters Rigging side booms re-railing a couple covered hopper cars, each car weighs about 100 tons. This is a very simple job compared to a real “Train Wreck”, but it gives you the idea how side booms are used in pairs and groups to handle things on a job.
It is quite a challenge to learn to work as teams on the bigger wrecks. Running a side boom takes some real practice to master it in rough terrain moving very heavy loads. They have recovered loads as big as 450 tons with just side booms and dozers/winch tractors on jobs.
About 90% of the machines are in use by the four major contractors are the Caterpillar 583 and 572. Some have used 594’s and others have a few newer John Deere hydraulic side booms also. A Caterpillar 583 will lift 100 tons right against the boom and travel with it.