Het model van de Caterpillar 666 Scraper in 1:48 is in 2010 uitgebracht door CCM.
Van het schaalmodel van de Caterpillar 666 Scraper verschenen twee varianten: De standaard uitvoering in een gelimiteerde oplage van 600 stuks en de hier getoonde uitvoering in de "McCoy" Editie in een gelimiteerde oplage van slechts 500 stuks. Het model is met de hand vervaardigd in schaal 1:48 in China.
Het verschil tussen beide uitvoeringen is dat de klant versie naast de "McCoy" decals ook is voorzien van een groen gespoten open ROPS en verhoogde zijboorden op de scraperbak heeft. Om de bestuurder van de standaard versie toch nog enige beschutting te geven blijkt dat men hier als verrassing een grootte Caterpillar paraplu te heeft bijgesloten. Daarnaast zijn de beide units de motorgril van de standaard versie in geel mee gespoten en bij de "McCoy" Editie in het zwart uitgevoerd.
Normaal gesproken koop ik alleen de “AF” fabriek uitvoering van een schaalmodel en geen model in een klant uitvoering. In dit geval vond ik dit vanwege de toegevoegde details wel noodzakelijk. Na lang (?!) dubben heb ik de standaard versie toch ook nog maar aan geschaft.
De verpakking van een schaalmodel van CCM is altijd voor 100% verzorgd en aangepast aan de "huisstijl" van de machine fabrikant en de feitelijke machine. Bij elk exemplaar van de Caterpillar 666 Scraper is met de hand de (om)verpakking voorzien van het serie nummer, zit er een apart certificaat bij en is het nummer aangebracht op de onderkant van het schaalmodel. Ik ben nu in het bezit van nummer #48. Het genummerde certificaat is dit maal "verpakt" in een mini sales brochure van de Caterpillar 666 Scraper. Creatief verzonnen en het geeft een meteen een stuk technische achtergrond informatie over deze unieke machine.
De firma McCoy is een kleine grondverzet onderneming gevestigd in het zuiden van Gillette in Wyoming en beschikt zowel over de Caterpillar 666 Scraper als de 660 Wheel Tractor Scapers Helaas heb ik verder geen informatie over het bedrijf kunnen vinden. Dus nogmaals de oproep als u beschikt over meer achtergrond informatie dan verneem ik dat graag via een e-mail van u.
De eerste modellen van de Caterpillar 666 Scraper waren uitgerust met een Caterpillar D346 turbocharged V8 Diesel motor in de tractor unit die niet minder dan 450 flywheel HP produceerde en een 335 HP Caterpillar D343T inline zes cilinder Diesel motor die gemonteerd werd in de scraper unit. Gedurende de productie van de 666 serie werden de paardenkrachten nog verder opgeschroefd tot 550 HP en 400 HP in het latere Caterpillar 666B model. Met de in de scraper unit ingebouwde tweede motor werd de benodigde trek- en duwkracht bereikt om de machine zelfstandig en dus zonder een extra Push Dozer te kunnen laten opereren.
De sturende as van de Caterpillar 666 Scraper is zodanig draaiend bevestigd in het midden onder de machine zodat een pendel beweging naar boven en beneden mogelijk is. Hierdoor blijft de neus van de machine ten alle tijden horizontaal aan de achterwielen. Daarnaast heeft de machine hydraulische stuurbekrachtiging. Een smalle V-gevormde bescherming plaat die voor de vooras geplaatst is zorgt er voor dat op een slecht onderhouden losplaats de pad al enigszins geëffend wordt en op deze wijze dus meteen de vooras beschermd.
De standaard zwanenhals koppeling (gooseneck/hitch) tussen de tractor unit en de scraper zorgt er voor dat er een draaiende beweging tot wel 22 graden naar beide kanten vanuit het centrum van de machine mogelijk is. De zwanenhals is tevens voorzien van een beveiliging tegen scharen zodat de tractor unit niet tegen de scraper aan kan draaien en zich zelf klem zet.
Met een makkelijk toegang tot de machine vanaf beide zijden, zat de machinist enigszins links van het midden en had een uitstekend uitzicht rondom. Tot de standaard “comfort” uitrusting voor de machinist hoorde een glazen windscherm met ruitenwisser en de befaamde Caterpillar “torsionflex” stoel. Alle bedieningshandels en knopen zaten binnen handbereik en waren zonder extra inspanning en eenvoudig te bedienen. Post-1972 machines konden worden uitgerust met een optionele ROPS cabine.
Er waren drie formaten banden nodig om de Caterpillar 666 Scraper op de weg te houden. Op sturende vooras van de tractor: 18x25 (20PR) Ten behoeve van de aangedreven achteras van de tractor: 37.5x39 (28PR) en de gigantische 37.5x51 (44PR) op de scraper unit. De bediening van de scraper was volledig hydraulisch uitgevoerd met dubbelwerkende cilinders.
Het tweede en tevens laatste productie model is de Caterpillar 666B Scraper. Dit model kwam vanaf 1969 tot 1978 op de markt en was onder andere voorzien was van een Caterpillar 8 versnellingen semiautomatische versnellingsbak, was om onderhoudsbeurten uit te sparen voorzien van een hydraulische retrader als standaard onderdeel van het Powershift versnellingssysteem. De machine kreeg als prefix 66K voor het serienummer mee. Vanaf eind jaren ‘70 werd het model geleidelijk uit productie genomen en het is onwaarschijnlijk dat een scraper van dergelijke afmetingen ooit nog geproduceerd zal worden.
Ik heb helaas nog niet boven water kunnen krijgen hoeveel machines in totaal werden geproduceerd van de Caterpillar 666(B) Scraper. Dus mocht u meer achtergrond informatie hebben dan verneem ik dat graag via een e-mail van u.
De machine kreeg als prefix 77F voor het serienummer mee van 1963 tot 1969. En 64H van 1967 tot 1969 voor de tussenversie met een 500Hp motor.
Geladen gewicht: 119700kg. Totale lengte van de machine bijna 18m. Breedte en hoogte bijna 4,5m. Inhoud brandstoftank tractorunit: 842liter en scraper unit: 625liter en een topsnelheid van 65,9km per uur.