Caterpillar introduceerde de eerste Caterpillar D5 in 1939, ontworpen en geproduceerd in de Verenigde Staten, maar de originele versie werd in beperkte aantallen gebouwd. Er zijn slechts 46 van deze originele bulldozers gebouwd. De D5 serie werd opnieuw geïntroduceerd in 1967. Hij werd aangedreven door een Caterpillar D333 6-cilinder dieselmotor die 75 pk produceerde. Daarna volgde een imposante reeks machines van D5B, D5 SA, D5C (LGP), D5C Series III, D5C XL Series III, D5E, D5G (LGP), D5G XL, D5H (LGP), D5H XL, D5M (LGP), D5M XL, D5N, D5K2 XL, D5K LGP, D5R2 XL, D5R2 LGP, D5T (Japan) tot de introductie in 2020 van de huidige Caterpillar D5 (LGP) Next Gen als de nieuwste telg in de D5 series.
De D5 (LGP) Next Gen is de opvolger van de bekende D6N/D5R2 en valt in de middelgrote Dozer klasse. Enkele harde feiten ter vergelijk met zijn eerste broertje: De machine heeft een Caterpillar C7.1 ACERTâ„¢ motor goed voor een netto vermogen 127 kW, bedrijfsgewicht 17180kg en een bladbreedte van 3272 mm bij een maximale rijsnelheid van 12,2km/h.
Naast het D5C LPG Series III Hystat Dozer (CCM) 1:48 schaalmodel is er ook een D5C (Joal); D5H (Conrad); D5C; D5G XL en D5K2 (Norscot) op schaal 1:50 van de middelgrote bulldozer uit de D5-serie. Diecast Masters bracht de D5K2 in 2015 opnieuw uit binnen de "High Line Series" en nu volgde eind 2022 de langverwachte D5 LGP Next Generation. Zowel de D5 LGP Fire Dozer als de D5 XR Fire Suppression Dozer volgen in 2023. Zeldzaam en custom gebouwd zijn de D5 (A.I.P.E.T.H.O.A.C in resin) en D5B LGP (3D geprint)