Open menu
NL EN

Caterpillar 289C Compact Rupslader - Ad Gevers

20 december 2014

Custom schaalmodel bouwer Ad Gevers heeft wederom een uniek project afgerond en bouwde op speciaal verzoek voor mij de:

  • Caterpillar 289C Compact Rupslader

In deze "making of....een Caterpillar 289C Compact Rupslader" oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand is gekomen.

Ad Gevers leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces zodat u op basis van het schaalmodel van de Caterpillar 272C Schranklader van Classic Construction Models in schaal 1:48 stap voor stap een uniek schaalmodel van de Caterpillar 289C Compact Rupslader ziet ontstaan en voegde er zoals gebruikelijk weer een groot aantal extra details inclusief een geheel uit scratch gebouwde Caterpillar BR172 Bosfrees aan toe.

Veel kijk en leesplezier!

Ad en Wouter

Het donormodel

Ad gebruikte voor dit project mijn "reserve" Caterpillar 272C Schranklader op banden welke in 2010 is uitgebracht door Classic Construction Models in een gelimiteerde oplage van slechts 200 stuks. Het model is met de hand vervaardigd uit messing in schaal 1:48.

De Caterpillar 272C Schranklader op banden is qua uitvoering nagenoeg gelijk en daarom uitermate geschikt om voor dit ombouw project naar een Caterpillar 289C Compact Rupslader als donor te dienen.

De Start

De eerste conclusie was eenvoudig: Dit is geen eenvoudige verbouwing en simpele "make over".

Meten is weten! Daarom worden eerst van de donor Caterpillar 272C Schranklader op banden de beide assen met banden van het onderstel voorzichtig verwijdert.

Aansluitend kan met behulp van een exact op schaal 1:50 uitgeprinte specsheet de hulp mal gemaakt worden voor de geheel nieuw te maken onderwagen voor de rupsbanden.

De binnenkant van het rupsbandje moet ±105 mm tot 108mm lang zijn en een dikte hebben van ±2mm om een natuurgetrouw schaalmodel te kunnen realiseren.

Verder is het uitgangspunt dat alle aanpassingen gedaan worden zonder het donor schaalmodel (en dus de originele lak) te beschadigen.

De onderwagen

Na veel denk en paswerk werd er begonnen en gekozen voor het maken van een messing hulp frame plaatje aan beide zijde van het schaalmodel waarop Ad verder kon bouwen en zorgt dat de bevestiging van de rups onderwagen straks naadloos aansluit op het model.

Tevens is het nu mogelijk om alle nieuwe onderdelen zonder problemen en gedoe vooraf te spuiten en daarna pas op het model te monteren.

Het plaatje moest wel meerdere keren worden aangepast, zo moest er bijvoorbeeld een uitsparing komen omdat er op het model ter plaatse van de onderwagen een uitstekend gedeelte zit.

En de bovenkant van het plaatje was te hoog, omdat als daar later de sprocket gemonteerd wordt de rubberen rups niet vrij langs het frame kan draaien.

De beide frames van de nieuwe onderwagens worden vervolgens als eerste van gaatjes voorzien voor de onder rollen en met behulp van test staafjes wordt gekeken of het loopwiel op zijn plaats zit en op de goede hoogte gepositioneerd zit.

De twee strippen boven aan de frames zijn de afstand houders, zodat later als de onderwagens gemonteerd worden, de rupsen op de juiste afstand van het chassis van onze Caterpillar 289C Compact Rupslader zitten.

De constructie van de onderwagen wordt nu tegen het frame gesoldeerd

Om te voorkomen dat later, als er weer aan het frame moet worden gesoldeerd, een en ander verschuift, worden er twee gaatjes door de verbinding heen geboord, waar vervolgens twee pennetjes in geplaatst worden die nadat ze zijn vast gesoldeerd er voor zorgen dat een en ander niet meer kan verschuiven bij de definitieve montage op het chassis.

De eerste test om te kijken hoe het geheel er tot nu toe uit ziet: Netjes!

Daarna zijn we toe aan de bevestiging van het voorste loopwiel.

We kunnen voor nu het eerst de rubber rupsen proefpassen en zo begint onze metamorfose van een schranklader op banden naar de rupslader uitvoering langzaam maar zeker vorm te krijgen.

Natuurlijk moeten er aandrijf tanden op het aandrijfwiel (Sprocket) zitten.

De verstevigingsplaatjes voor het achterste loopwiel. Gelukkig zit er een macro stand op het foto toestel!

Alle kleine onderdelen op de onderwagen worden door middel van een pen en gat verbinding gezekerd. Precisie werk op de vierkante millimeter.

Klemmen, klemmen en nogmaals klemmen. De custom model bouwer kan niet zonder en heeft ze nodig in allerlei formaten om onderdelen tijdelijk gefixeerd op hun plaats te houden zodat ze vervolgens netjes gelijmd of zoals nu gesoldeerd kunnen worden.

Nu zijn alle onderrollen en loopwielen gereed om in de onderwagen te worden gesoldeerd.

De bevestiging van het aandrijfwiel was klaar en toen bleek dat het niet kon rond draaien was dit natuurlijk eigenlijk niet wat we wilden en dus een nieuwe bevestiging bedacht zodat het aandrijfwiel wel kan rond draaien.

Tegelijkertijd de hydrauliek motor gemaakt en voorzien van twee hydrauliek leidingen. Ook nu komen er weer een aantal klemmen aan te passen om te zorgen dat alles op de juiste plaats bevestigd wordt.

De onderrollen worden wel vast in de onderwagen gesoldeerd, maar de beide loopwielen en het aandrijfwiel kunnen nu wel degelijk ronddraaien.

De test run van het rupsstel. (Vergeet vooral niet om ook je volume knop op je computer vol open te zetten!!!)

Nadat er even over en weer was gebeld en toestemming was verleend konden de benodigde gaten in het originele CCM model worden geboord. Dit was nodig omdat het bevestiging boutje van het aandrijfwiel in een gaatje moet vallen.

Het onderstel met de rupsen is nu compleet!

De contragewichten en hef arm beveiliging

Toen Ad op het internet de onderstaande foto van een Caterpillar 289C Compact Rupslader in schaal 1:1 uitgevoerd met contragewichten tegenkwam moest natuurlijk ook dit custom schaalmodel voorzien worden van de extra contragewichten op de kont.

Na het voorbereidende werk van het berekenen van de afmetingen, meten en aftekenen werd begonnen om de messing plaatjes van de juiste dikte te bewerken tot de vier afzonderlijke contragewichten.

Met veel precisie frees- en vijl werk ontstaan er na velen uren werk vier mooie contra gewichtjes die twee aan twee aan beide zijdes op de achterkant van de Caterpillar 289C Compact Rupslader kunnen worden bevestigd.

Het eindresultaat mag er zijn: De machine ziet er meteen een stuk robuuster uit!

De hefcilinders van het donormodel zijn niet zo stevig uitgevoerd en Ad vond dat het toch mogelijk moest zijn om naast de standaard uitrusting stukken als de palletvork en de compacte laadbak die meegeleverd worden, dat er een zwaarder hulpstuk aan het hefframe van het model kan worden gekoppeld.

Ad maakte daarom uit messing materiaal de benodigde veiligheid balk die als een perfecte hef arm beveiliging voorkomt dat het hefframe kan inklappen bij een zwaardere belasting.

Ook voor een schaalmodel geld: Veiligheid gaat boven alles!

De Caterpillar BR172 Bosfrees

Ad zou Ad niet zijn als hij niet iets extra's aan dit toch al zeer uniek gebouwde schaalmodel zou toevoegen en dus bouwde hij geheel uit scratch de bijpassende Caterpillar BR172 Bosfrees.

Caterpillar bosfrezen worden gebruikt voor het verwijderen van overgroeiing van middenbermen en kasten voor nutsvoorzieningen, en voor de eerste stap bij het ontginnen en bouwrijp maken van land voor het bouwen van woonhuizen en het aanleggen van parken en recreatiegebieden.

Zoals reeds gezegd wordt de Caterpillar BR172 Bosfrees door Ad van uit niets opgebouwd en om u een goed idee te geven van de hoeveelheid werk die er uiteindelijk in is gaan zitten is er een uitgebreide foto reportage tot stand gekomen.

De bouw start door de grote stukken van het frame uit messing materiaal op maat te zagen en voordat ze aan elkaar worden gesoldeerd op voorhand eerst met pennetjes worden gezekerd

Nu kunnen de tussen- en achterwand worden gesoldeerd en ontstaat er niet alleen een stevig verbinding maar blijft ook de maatvoering van de constructie haaks en in verband.

Het originele schaalmodel van Classic Construction Models heeft helaas geen borgingspen in het snelwissel systeem en om de nieuwe borgingspen passend te krijgen moet er ook eerst een stukje uit de onderkant van het snelwissel systeem gevijld worden.

Omdat het snelwisselsysteem niet helemaal natuurgetrouw is gemaakt zoals bij de echte machine moet daarom ook de ophanging van de bosfrees worden aangepast aan het schaalmodel.

Om nogmaals aan te geven dat veilig werken en het op maat maken van een uiterst klein onderdeeltje niet altijd goed samen gaan: Het onderdeel sprong uit de hand van Ad en het zaagblad stond op 3,5mm diep met als resultaat een dito snijwond in vinger en duim. Het overkomt dus zelfs de meest ervaren verbouwer.

Blijf alert en kijk altijd of je het werkstuk kunt borgen als je met elektrische apparatuur aan de slag gaat. U bent gewaarschuwd!

Maar wel een resultaat om trots op te zijn:

Nadat het basisframe en de snelkoppeling afgerond zijn worden de Hydraulische motor en de beschermkap gemaakt.

Natuurlijk wordt dit schaalmodel van de Caterpillar Bosfrees BR172 net als zijn grote broer voorzien van de vereiste maaimessen.

Het bijpassende geluid mag u er dit keer zelf bij maken!

Op het frame van de bosfrees wordt uit messing materiaal aan één zijde een klein opstapje geplaatst zodat de machinist veilig kan overstappen naar de cabine van de Rupslader.

De doorvoer voor de beide hydraulische slangen.

Omdat het niet te doen is om in schaal 1:48 kettinkjes aan de onderzijde van het maaiframe op te hangen heeft Ad er voor gekozen om een stukje zeer fijnmazig gaas te kiezen. In mijn ogen de perfecte oplossing met een natuurgetrouwe uitstraling.

Hoe zo oog voor detail:

Langs de linker hefarm worden nu aan de binnenzijde de beide hydrauliek leidingen met bevestigingspunten gemaakt die op het originele schaalmodel van Classic Construction Models ontbreken.

De feitelijke verbouwing is nu klaar. De volgende update is het tijd voor het afwerken, spuitwerk en als finishing Touch het aanbrengen van de juiste belettering.

Het spuiten van de onderdelen

Na het grondlakken komen er altijd nog oneffenheden aan het licht en deze dienen opgevuld met wat plamuur weggewerkt te worden. Zodat na een laatste schuur- en polijst beurt en een laatste check of alle onderdelen passen het model helemaal klaar is voor het zorgvuldig ontvetten van alle onderdelen en het aanbrengen van de definitieve laklaag in de Caterpillar kleur.

De juiste Caterpillar kleur is altijd een punt van discussie en om de een of andere onduidelijke reden lijkt het of de messing modellen van CCM altijd net iets te licht van kleur zijn. Deze kleur wijkt tevens vaak af van de series diecast modellen die ze ook produceren.

Er zijn dus twee opties: Het gehele model demonteren, ontlakken en opnieuw overspuiten, wat in dit geval echt zonde zou zijn.

Ons keuze is om een spuitbus te laten maken met dezelfde kleur als het donor schaalmodel. Hiervoor vallen we terug op vakman Toon, werkzaam bij De Beer Verf in de vestiging in Helmond. Toon maakt op basis van een kleurmonster van ons donor model een spuitbus op maat. Niet goedkoop, maar wel perfecte kwaliteit verf met de exact passende kleur. Aanrader!

De onderdelen zijn ontvet en vooraf voorverwarmt voor een betere hechting met de lak en daarna direct in een stof vrij ruimte gespoten. Nu komt het moeilijkste moment: Je wil graag alle onderdelen samenvoegen en het eind resultaat bewonderen maar je moet minimaal twee weken wachten na het spuiten voordat het model word afgebouwd. Dan alleen is de lak voldoende uitgehard.

De laatste stap!

Geduld wordt beloond! Na al het verrichte werk en de verplichte pauze van twee weken na het spuitwerk om de verf door en door goed te laten uitharden kan het schaalmodel definitief in elkaar gezet worden.

Zoals de fans allemaal weten heeft Ad heeft oog voor detail en kreeg hij nog het idee om zijramen in de cabine te plaatsen zodat de machinist tenminste niet in de wind zit!

Uit een klein stukje plastic maakt Ad twee reflectors voor achterop de machine en de uitlaat werd zilver geschilderd zodat hij wel goed opvalt. Dit soort super kleine details maken zijn schaalmodel uniek en daar kan zelfs CCM nog wat van opsteken!

Door de verf kunnen de onderrollen helaas niet meer draaien maar de rupsen zijn wel functioneel. Eenmaal in de vitrine geplaatst ziet het er wel erg natuurgetrouw uit en daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Door het relatief zware gewicht van de Brushcutter kiept de Compact Rupslader voorover en blijft het hulpstuk ook niet gepositioneerd staan in de hefcilinders. Daarom tot slot nog een klein hulpstukje gemaakt zodat hij wel mooi recht op zijn onderstel blijft staan.

Het schaalmodel van de Caterpillar 289C Compact Rupslader gaat op transport om te worden voorzien van de finishing touch: De stickers met de juiste type aanduiding "289C".

Klaar!

Het model is "Ready for work" en kan het toegevoegd worden aan de verzameling in de vitrinekast. Ad bedankt!!

Models & Mods: Ad Gevers

In blog-serie, "Models & Mods" zet CCM de schijnwerpers op de verbouw projecten van hun modellen door custom modelbouwers.

In “Models & Mods: Ad Gevers” gaat alle aandacht naar mijn vriend en medeverzamelaar Ad Gevers en dit unieke project waarin hij de Caterpillar 272C Schranklader op banden ombouwd naar een unieke Caterpillar 289C Compact Rupslader.

Nieuwsgierig? Klik op de foto!

Meer Making-of