Open menu
NL EN

Caterpillar 527 Uitsleeptrekker - Ad Gevers

16 maart 2013

Custom schaalmodel bouwer Ad Gevers leidt u door een van zijn laatste projecten: Het bouwen van een Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen op basis van de resin kit van CYPmodels in schaal 1:50.

In deze "making of...Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen" oftewel "kijkje achter de schermen" kunt u zien hoe dit custom model tot stand is gekomen. Ad Gevers zal ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door het bouw proces leiden zodat u geleidelijk aan een uniek schaalmodel van de Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen zal zien ontstaan.

Veel kijk en leesplezier!

Ad en Wouter

Het frame

Bij het bouwen van elke kit is het van belang om vooraf alle onderdelen eerst grondig schoon te maken. Kijk of alle onderdelen aanwezig zijn en probeer vooraf of de passing goed is.

Ik heb besloten op deze Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen de metalen rupsen van de Caterpillar D6T Rupsdozer van Norscot te gaan leggen in plaats van de uit een stuk gegoten statische rupsen die bij de Kit meegeleverd worden.

Omdat ik al vooraf en apart het gat van de sprocket as in beide zijstukken had geboord voordat deze verlijmd waren, bleek dat bij het plaatsen van de as, deze ± 1,5 mm schuin geplaatst te zijn.

Om dit te herstellen heb ik de beide sprockets op de draaibank gefixeerd en alsnog het gaatje geboord zodat ze nu wel goed in het midden en verlengde van elkaar komen te zitten.

Om het ontstane verschil in de gaten op te lossen heb ik ze uit gevijld en het te grote gat met een buisje opgevuld. Hierin wordt vervolgens de as geschoven en alles zit nu recht geplaatst.

Karwei geklaard!

De Rupsen

Om de metalen rupsen van de Caterpillar D6T Rupsdozer van Norscot te gaan leggen in plaats van de uit een stuk gegoten statische rupsen die bij de Kit meegeleverd worden moeten er een aantal aanpassingen gebeuren aan de rupsen en de onderwagen.

Voordat de metalen rupsen gebruikt kunnen worden heb ik eerste elke schakel met een tangetje bij geknepen. Hiermee voorkom ik dat ze later tijdens de montage toch weer van elkaar los gaan.

In de sluitschakel boor ik een gaatje waarmee ik later met een pennetje de totale rups weer aan elkaar vast kan maken en hij in zijn geheel gemonteerd kan worden.

Om de rupsen te kunnen spannen zodat er uiteindelijk een strak loopwerk op de machine zit moet er natuurlijk een veer in de onderwagen worden geplaatst. Om deze veer te kunnen plaatsen moet er een gat worden geboord in de onderwagen (track roller frame) zodat het voorste loopwiel kan in en uit schuiven.

Om het middelpunt van deze buis te bepalen waar de veer (track release spring) in komt heb ik een gaatje in een schijfje geboord dat perfect past in de onderwagen.

Nu kan ik exact het middelpunt aanboren en daarna uitboren tot de gewenste buitendiameter zodat het veertje geplaatst kan worden.

Bij het uitproberen en de proef passing hoe het resultaat er uit ziet werd al vlug duidelijk dat de geleide platen (Front idlers) niet over de kettingen paste waardoor de looprollen aan de voorzijde van de machine de ketting niet raakte.

Tot overmaat van ramp gebeurde toen waar ik al die tijd al bang voor was: De kwetsbare resin loopwiel bevestiging brak af!!

Hiermee was de keuze niet moeilijk meer: Nu moest er toch een nieuwe uitvoering van messing komen en dus daarmee dan ook meteen een perfect passende oplossing gemaakt worden. Een geluk bij een ongeluk!

Twee uur noeste arbeid later: Een op maat gemaakte messing loopwiel bevestiging.

Ondertussen heb ik ook besloten dat ik de voor- en achter geleide platen ook nog ga aanpassen, maar dat is voor het volgende bouwverslag.

Het loopwerk en de onderwagens

Allereerst nog even een overzichtsfoto van de extra- en de aangepaste onderdelen van het originele loopwerk van de kit. Hierop is ook goed te zien wat er dus allemaal voor nodig is om de rupsen te kunnen spannen zodat er uiteindelijk een strak loopwerk op de machine zit.

Omdat de metalen rupsen van de Caterpillar D6T iets breder zijn dan de meegeleverde gegoten rupsen van de kit moeten de sprockets en onderwagens natuurlijk ook iets verder (1 mm) naar buiten geplaatst worden, vandaar de extra vulringen en plaatjes op het frame.

Het was nog een hele klus om de beide onderwagens recht en haaks aan het originele frame te lijmen. Met behulp van de bankschroef en de nodige hulp middelen werd het geheel afdoende gefixeerd.

Na alle aanpassingen de test run met de toegepaste Caterpillar D6T metalen rupsen: Een strak eind resultaat.

Aanpassing van de brandstof tank en de bodemplaat

De uitdagingen blijven zich aandienen. De bodemplaat zit helaas niet recht aan het tankgedeelte gegoten. Wat nu te doen?

Besloten om de bodemplaat bijna geheel los te frezen. Alleen de achterkant van de bodemplaat is nu nog verbonden met het tankgedeelte. Maar als ik het materiaal nu zou buigen om het recht te zetten is de kans groot dat het geheel zal afbreken.

De oplossing: Het gehele onderdeel goed opwarmen onder de hete waterkraan en vervolgens heel voorzichtig alles recht buigen.

Om de bodemplaat en de brandstof tank in positie te houden tijdens het afkoelen wordt het geheel met een metalen plaatje er tussen gefixeerd .

Het eind resultaat van een middag werken: De brandstof tank zit nu geheel horizontaal gepositioneerd ten opzichte van het frame en de bodemplaat. Dit was het weer voor deze keer! Het bouwen van een kit neemt toch altijd meer tijd in beslag dan gedacht.

De open ROPS cabine

Omdat er geen volledige cabine bij de kit van dit schaalmodel meegeleverd wordt, maar alleen twee deuren aan het buiten beschermraamwerk moet de kit aangepast worden. Ik heb daarom besloten om er een open ROPS versie van te maken die voorzien is van buitenbescherming.

De open versie heeft een grotere vloerplaat, dus heb ik de bestaande vloerplaat met twee plaatjes vergroot.

Bij de cabine van de kit vervolgens de deuren en de raamstijlen aan de voorkant van de cabine er uit gezaagd. De achterste stijlen blijven zitten want de cabine beschermroosters moeten daar tegen bevestigd worden.

Het meegeleverde foto etched materiaal is wederom prachtig maar voor mijn dikke vingers toch iets te fijn. De achterkant heeft een ruitjes motief en bij de 1:1 machine is dit hetzelfde vierkante motief als de zijkant bescherming. Daarom toch maar mijn eigen oude vertrouwde messing materiaal voor de dag gehaald en de beschermroosters zelf gefabriceerd.

Het koste in totaal drie kwart van mijn vrije weekend, maar de messing beschermbeugels zijn klaar. Wel al mijn vingers verbrand omdat alle onderdelen allemaal veel te kort bij elkaar in de buurt zitten. U bent dus gewaarschuwd!

De messing uitlaat zit op zijn plaats, het buigen moest wel en keer of vier over voordat ik tevreden was over het eindresultaat, zoals je ziet zit er een rare knik in de uitlaat van deze machine en die is niet eenvoudig na te maken.

Tot slot van deze serie foto’s de beschermroosters op de open ROPS en de beschermbeugel aan het machine frame vastgelijmd. Veel gepriegel, maar het geheel begint al op een Caterpillar 527 te lijken.

Extra details

Om het schaalmodel van de Caterpillar 527 zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen heeft Ad Gevers ook de nodige aandacht besteed aan (extra) detaillering. Als eerste heeft hij de originele daklijn (A) wat doorgetrokken (B) wat volgens hem beter overeen komt met de daklijn van de echte Caterpillar 527 cabine.

Dit gaat eigenlijk echt nergens meer over, maar ook de bediening handels en knoppen boven op de handels worden op het schaalmodel aangebracht.

Dat er in de originele kit helemaal geen motorblok zit is natuurlijk voor Ad Gevers niet acceptabel, ondanks het feit dat er straks achter de motor luiken niets of maar weinig van te zien zal zijn maakte hij toch een motorblok met luchtfilter en uitlaat. Hopelijk is er als het model in een later stadium in zijn geheel is afgemonteerd en gespoten nog iets van dit stukje huisvlijt te zien.

De tankdop op de kit is iets aan de kleine kant uitgevoerd. Dus is deze verwijdert en vervolgens zelf een nieuwe tankdop van messing gefabriceerd.

Het blad

Het dozerblad van de Caterpillar 527 wordt ook op enkele punten aangepast en verbetert om het uiteindelijk zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen.

De bovenste beugel waar het blad om draait is eigenlijk een bevestigingspunt van een extra cilinder die naar de rechterkant van het blad loopt. Om dit te realiseren maakt Ad gebruik van de bestaande onderdelen van de “donor” Caterpillar D6K Rupsdozer van Norscot, waar ook de metalen rupsen al van waren overgenomen.

Er moet dan wel een extra ophang punt worden gemaakt voor de bevestiging van het blad. Maak gebruik van de de bestaande punten om alles op een lijn te krijgen.

De richel boven aan het blad is verwijdert en rechts het ophang punt voor de cilinder gemaakt.

Over de vorm van het mes aan de onderkant van het blad was Ad ook niet helemaal tevreden. Met name hoe de hoekmessen verzonken lagen in het blad was niet naar zijn zin. Daarom heeft hij van messing maar een compleet nieuw mes gemaakt.

Voor de hydraulische cilinders van het dozer blad worden ook de cilinders van de “donor” Caterpillar D6K Rupsdozer gebruikt. Er wordt wel als extra detail een opstap en bescherm kap overheen aangebracht.

Dan komt het moment van het samenvoegen: Nadat alle bevestiging pennetjes (die af en toe zoek raken als ze op de grond vallen ) op de juiste lengte zijn gemaakt is het nu tijd om alles te testen en kijken of alles goed beweegt.

De giek

Bij de giek zaten de gaten ook niet in een lijn en daarom ook deze met behulp van een opvul bus uitgelijnd en op gelijke hoogte gebracht.

Bij de Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen in 1:1 zitten de cilinders in het frame. Om dit model beweegbaar te maken is er helaas te weinig plaats en daarom heb ik besloten de giek ( Single-arch ) er vast aan te lijmen.

Wel moet er natuurlijk iets van cilinders te zien zijn. Hiervoor zijn er 2 gaatjes in het frame geboord ------

---- waarin de cilinders komen te zitten.

Van plexiglas materiaal de vaste punten aan het frame gemaakt. Het onderste bevestigingspunt van de giek heeft nu ook, net zoals bij de 1:1 Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen, een verbindingsbuis.

Bij deze kit zitten wel de kabel geleide rollen (Faitlead) in de giek, maar de lier (Winch) zelf ontbreekt, vandaar deze zelf gemaakte (simpele) lier nog aan het model toegevoegd.

Ik moest bij de geleide rollen wel wat uitvijlen zodat de kabel later van de rol direct naar liertrommel gaat.

Zonder handels en pedalen is deze Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen natuurlijk niet te bedienen en daarom “dit klein spul” ook op het schaalmodel aangebracht. De stoel rugleuning is iets korter gemaakt en natuurlijk ook iets gekanteld. Ergonomie en ARBO in schaal 1:50!!

De puntjes op de i

Om de lierkabel zo echt als mogelijk te laten lijken gebruik ik een heel klein staalkabeltje. Een nadeel is dit zo klein is dat het niet in kleine bochten te vouwen is, daarom soldeer ik hem aan het begin en eind van elke winding vast op de trommel.

De staalkabel bevestig ik aan de giek en gaat door de fairlead achter de liertrommel om, zodat het net lijkt of alsof hij op de trommel is gewonden.

De Grapple heb ik geheel draai- en beweegbaar gemaakt. Het geheel is wel erg fragiel en heel breekbaar uitgevoerd door de vele kleine en dunne resin onderdelen.

Zoals beloofd moesten er nog achter geleide platen worden gemaakt. Deze zijn volledig uit messing met de hand op maat gemaakt. Aansluitend op een lijn uitgelijnd.

Ga er niet meer aan veranderen en dus is de Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen nu klaar voor de laatste stap: de definitieve afwerking en het spuiten van alle onderdelen in de Caterpillar kleuren.

De laatste stap!

Na alle aanpassingen aan de kit is nu het moment aangekomen om alle kleine oneffenheden en minuscule gaatjes, plekjes bij- en weg te werken met wat plamuur zodat er straks een strak eindresultaat tevoorschijn komt na het spuiten van het opgebouwde schaalmodel.

Gelukkig de mogelijkheid om op mijn werk onder uitstekende omstandigheden alle onderdelen in de primer en lak kunnen spuiten. (thuis in de schuur bij min 8 graden zal het zeker niet lukken!)

Opeens ontdekte ik dat de brandblusser ontbrak, dus die moest natuurlijk ook op het model geplaatst worden. Veiligheid boven alles!

Van de stickers die met de kit zijn mee geleverd gebruikt Ad alleen de gebogen rode streep op de motorunit omdat die zelf niet eenvoudig is na te maken. Nu alles klaar is begint het is noodzakelijk om geduldig wachten tot de verf is uitgehard en dan kan de Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen definitief worden samengebouwd. Neem hier vooral ruim de tijd voor.

De Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen zonder machinist in de cabine gaat het natuurlijk niet. Gelukkig vond Ad in de rommelbak een figuurtje van zacht plastic van de goede afmetingen. Op de eerste foto het originele figuurtje. Maar na de aanval van de huis CAT moest hij wel naar de dokter !!!!!!!

Het vergde een kleine ingreep van “Dokter” Ad om van dit staande mannetje een zittende machinist te maken: eerst werden de beide knieën en zijn heupen gebroken, twee armen uit de kom en zijn nek verdraait.

Maar geen probleem: nadat hij uit de narcose kwam was onze machinist volledig hersteld en kon hij gewoon de volgende week weer aan het werk!

Klaar!

Daarmee is het model "Ready for work" en kan het toegevoegd worden aan de verzameling in de vitrinekast.

Diorama Modelshow Europa 2013

Zaterdag 16 maart 2013 vond de 22e Modelshow Europe in de bloemenveiling van Plantion te Ede plaats.

Op deze speciale tentoonstelling kan men allerlei miniaturen en modelbouwprojecten zien, op het gebied van grondverzet, hijskranen en zwaar transport. Deze tentoonstelling is door haar grootse opzet uniek en de enige in Europa.

Ad Gevers bouwde speciaal voor de modelshow een diorama, met zoals gebruikelijk, alle aandacht voor de kleinste details waar zijn Caterpillar 527 Uitsleeptrekker op rupsen helemaal tot leven komt!

Timber!

Meer Making-of