Schaalmodel bouwer Gertjan Veld is klaar met het bouwen van een custom gebouwde:
DJB Engineering Ltd werd opgericht in 1973 in Peterlee, County Durham in England door Engineer David John Bowes Brown.
Zijn voorletters David John Brown vormen dus de firma naam. Het bedrijf bouwde zijn eerste Articulated Dump Truck (ADT) model D250 in 1974, gebaseerd op een Caterpillar aandrijflijn. Daarnaast werden de trucks exclusief verkocht via het wereldwijde Caterpillar dealer netwerk omdat alle belangrijke componenten Caterpillar onderdelen waren.
De range van modellen en verkopen groeide gestaag toen Caterpillar in 1985 besloot het design en merk DJB volledig over te nemen en te integreren om zo ook de ADT, vertaald in het Nederlands: Knikgestuurde Dump Trucks toe te voegen aan zijn toch al omvangrijke grondverzet machine assortiment.
De Caterpillar D25D Knikgestuurde dumptruck is in feite de twee assige variant van de Caterpillar D250D en de opvolger van de Caterpillar D25C en werd geproduceerd van 1989 tot 2001 in het Engelse Peterlee in de toenmalige DJB fabriek.
Daar lopen trouwens, tot op de dag van vandaag, ook de huidige generatie 7 Series van de Caterpillar Knikgestuurde dumptrucks nog steeds van de lopende band.
Specificatie highlights:
In deze Making-of Caterpillar D25D Knikgestuurde dumptruck oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand is gekomen.
Gertjan leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces, zodat u op basis van de resin kit van CypModels in schaal 1:50, stap voor stap een uniek schaalmodel van de Caterpillar D25D Knikgestuurde dumptruck ziet ontstaan.
Veel kijk en leesplezier!
Gertjan en Wouter
Nadat de kit is uitgepakt volgt de eerste controle of alle onderdelen van de Caterpillar D25D Knikgestuurde dumptruck aanwezig zijn en wordt elk afzonderlijk onderdeel indien nodig bij bijgewerkt. Dit omvat voornamelijk het zeer voorzichtig weg vijlen van overtollig giet materiaal en het beter passend maken van de onderdelen zodat ze later zonder problemen samengevoegd kunnen worden.
In deze 1e ronde worden tevens alle onderdelen voor de eerste keer grondig schoongemaakt en ontvet.
Het echte bouwen begint met de eerste aanpassingen aan de laadbak. De laadbak wordt onder meer voorzien van twee messingen hijs ogen aan beide zijden van de bak. In het kopschot wordt aan de kant waar de cabine zich bevindt een kijkgat gemaakt. Dit kijkgat is voorzien van uit messing gemaakt spijltjes om te voorkomen dat er (teveel) lading door heen zal vallen maar geeft wel de machinist een veel beter zicht naar achteren toe.
Aansluitend wordt in deze stap in de bovenbalk van de laadbak aan beide zijden een drietal gaten geboord die de uitlaatgaten van de bak verwarming weergeven. Bak verwarming voorkomt dat natte en koude lading zich in de winter vastzet aan de binnenkant van de laadruimte en zorgt er dus voor dat inhoud de laadbak optimaal benut blijft.
Om de beide assen soepeler te laten draaien wordt in elk velg het bestaande gat voor de as iets groter uitgeboord en daarin wordt een hol (messing) busje geplaatst zodat elke as nu zonder weerstand rond kan draaien.
Bij de kit worden twee hefcilinders voor de laadbak meegeleverd, maar bij de bouw van dit custom model is er door Gertjan toch voor gekozen om deze niet te gebruiken maar ze te vervangen door twee zelf gemaakte hefcilinders.
Bij de originele kit worden al tal van kleine details om het schaalmodel van de Caterpillar D25D Knikgestuurde dumptruck natuurgetrouw te kunnen bouwen meegeleverd. Maar zoals een echte custom bouwer betaamt gaat Gertjan natuurlijk nog een stapje verder:
Toegevoegd worden onder andere de benodigde (messing) handgrepen op de cabine en de motorunit. Op het dak van de cabine worden een (wit metalen) airco, (kunststof) zwaailicht en een miniatuur CB antenne geplaatst.
De (messing) spiegels links op de motor unit en rechts op de cabine zorgen voor het benodigde uitzicht bij het veilig naar achteren rijden onder de hydraulische graafmachine op de laadplaats.
Een losse (messing) opstapbeugel aan de kant van de cabine is er zodat de machinist gemakkelijker de cabine kan betreden en de (messing) spijltjes voor de achterruit van de cabine dienen ter bescherming tegen lading die mogelijk verkeerd valt bij het laden of tijdens het rijden.
Ook aan de achterzijde van de motor unit worden (messing) opstapbeugels en handgrepen en railingen geplaatst. Ook het (messing) hijs oog voor de motorunit, geplaatst achter de cabine, ontbreekt niet!
De laadbak krijgt aan elke zijde twee (messing) hijsogen en tevens worden de spatlaphouders op de beide spatborden van de motor unit aangebracht.
Langs het frame van de laadbak worden de benodigde hydrauliek leidingen aangebracht.
De laatste stap van de opbouwfase is om na het proef passen alle onderdelen nogmaals goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten.
We zijn nu klaar voor het spuitwerk!
Na het goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten laten we alle onderdelen liefst op kamer temperatuur of warmer goed drogen. Desnoods alle onderdelen even op een rooster boven de verwarming zodat de spuit primer en de lak direct goed hechten aan onze resin onderdelen.
Als grondlaag worden alle onderdelen eerst in de spuitprimer gezet. Vaak is dit een grijze primer of een grijze primer waar al enige druppels gele lak doorheen worden gemengd.
Neem na het aflakken ruim de tijd om alle gespoten onderdelen eerst voldoende te laten uitharden alvorens met de eindmontage te beginnen.Niet de volgende dag starten dus. Maar wacht rustig een weekje, hoe moeilijk het ook is!
En dan wordt stap voor stap het model in elkaar gezet. Alle onderdelen worden met lijm aan elkaar verbonden.
Voor de juiste type aanduiding en verdere belettering heeft Gertjan er voor gekozen om gebruik te maken van zijn eigen Caterpillar sticker vel. De met de kit meegeleverde water decals zijn prima maar enigzins mat en met deze full color stickers uit eigen keuken is het eind resultaat net even strakker!
Op de beide spatborden van de trekker unit wordt met zwarte folie een zwart bies gemaakt die de spatlap op het spatbord nabootst.
Op het dak van de cabine worden de arico, zwaailamp en CB antenne geplaatst. Op de vooruit de ruitenwisser en achter de cabine de brandblusser.
Ook heeft Gertjan in de naafreductie een (rood) olie tappunt aangebracht.
In de cabine zijn controle hendels aangebracht en in de voorbumper is de (rode) trekpin geplaatst.
Op het kipper frame worden net boven de achteras de achterlichten en een werklamp voor licht tijdens het achteruit rijden aangebracht. Ook hier wordt in rood een vulpunt op het cardanblok aangebracht.
Bij de kritische eindcontrole van het model (altijd een ander laten doen!) Viel het de vrouw van Gertjan op dat er bij de type aanduiding aan de stuurkant per ongeluk een stukje van de ronding van de "5" was afgesneden. Daarom dus deze type aanduiding volledig op nieuw gemaakt.
Daarmee is het model "Ready for work" en kan het toegevoegd worden aan de verzameling in de vitrinekast.