Custom schaalmodel bouwer Ad Gevers is recent gestart met het bouwen van een:
In deze making-of Caterpillar D9E Ploegtractor "van Damme" oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand zal komen.
Als basis voor dit project dient de Caterpillar D9E Rupsdozer van RR Models in schaal 1:50, welke door Roger Renault voor dit project eenmalig als resin kit ter beschikking werd gesteld. Ad bouwt dan ook bij hoge uitzondering niet één maar twee exemplaren zodat beide verzamelaars straks een uniek model van de Caterpillar D9E Ploegtractor "van Damme" in hun Caterpillar D9 verzameling hebben.
Ad leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces, zodat u op basis van de Caterpillar D9E rupsdozer resin kit van RR Models, stap voor stap een uniek schaalmodel van de Caterpillar D9E Ploegtractor "van Damme" zal zien ontstaan.
Veel kijk en leesplezier!
Ad en Wouter
Toen Ad in 2012 het eerste schaalmodel van de Caterpillar D9E Rupsdozer van RR Models uit Frankrijk zag wist hij meteen wat hij er van wilde maken: De Caterpillar D9E ploegtractor van de firma van Damme uit Nederland.
En zo gebeurde het dat Ad tijdens de Modelshow Europe 2014 de stoute schoenen aan trok en aan Roger Renault van RR Models vroeg of hij zijn Caterpillar D9E schaalmodel niet bij hoge uitzondering toch als kit kon kopen om als basis te dienen voor zijn project, iets wat normaal niet gaat! Het verrassende en positieve antwoord was dat Roger akkoord ging op de voorwaarde dat Ad dan ook tegelijker tijd een exemplaar voor hem zou bouwen.
Deze Caterpillar D9E ploegtractor is speciaal voor van Damme verbouwd; zo zijn de bedieningshandels en de stoel naar de rechter kant van de machine verplaatst zodat de machinist tijdens het werken een veel beter zicht heeft op de ploegvoor.
Verder zitten er twee lampen in de gril gemonteerd, zijn de beide luchtfilters verhoogd en staat deze Caterpillar D9E ploegtractor op brede rupsplaten dat resulteerd in een betere gewichtsverdeling van de gehele combinatie.
De Caterpillar D9E in "van Damme" uitvoering is er vandaag de dag nog steeds. Geheel gerestaureerd en in het bezit van twee verzamelaars en soms zelfs operationeel te bewonderen tijdens klassieke grondverzet evenementen.
Nog dezelfde week ontving Ad van RR Models de benodigde resin- en wit metalen onderdelen voor twee D9E tractor modellen in huis en kon het project van start.
De gietgaatjes in de brandstoftank worden opgevuld met plamuur en dan kan de tank geplaatst worden op de machine.
De radiateur wordt bevestigt aan het rupsdozer frame.
Met het plaatsen van de pantserplaat aan de onderzijde van de machine wordt het frame van de rupsdozer sterker.
De voorkant van de pantserplaat vond Ad te grof en daarom heeft hij er wat afgevijld zodat de voorkant niet zo veel onder de radiateur uitsteekt.
De Caterpillar D9E in "van Damme" uitvoering is op enkele cruciale punten aangepast ten opzichte van de standaard Caterpillar D9E Rupsdozer. Vanzelfsprekend en meest in het oog springend is natuurlijk het feit dat het dozer blad ontbreekt om er een ploegtractor van te maken.
Maar er is meer: de gril is voorzien van twee ingebouwde koplampen zodat de machinist ook bij slecht zicht of donker weer voldoende zicht naar voren krijgt door het extra verkregen licht.
In de prachtige standaard gril, van foto geëtste materiaal, moesten dus natuurlijk wel de gaten komen voor de twee koplampen. Dus heel voorzichtig begonnen in de eerste gril met het vijlen en wonder boven wonder lukte het ook nog.
Maar met het 2e exemplaar ging het zoals verwacht toch nog helemaal fout, waarschijnlijk te dun materiaal. Bij nameten van de beide grils bleek inderdaad dat de eerste gril wat dikker uitgevoerd was. Jammer!
Ad heeft dus RR Models gemaild en uitgelegd wat er fout ging en gevraagd of hij nog een extra gril zou kunnen krijgen. Tot zijn grote verrassing kwam per omgaande het volgende antwoord: “Stuur maar een tekening en ik maak de gril direct zo als jij hem wilt hebben”. Daar heb je vrienden voor!!
En inderdaad binnen twee weken ontving Ad een klein pakketje uit Frankrijk met daar in twee nieuwe en perfecte gemaakte foto geëtste grils waarin de beide koplampen precies passen.
Voor de bevestiging van de gril voor de radiateur van de machine moeten nu alleen nog de benodigde gaatjes geboord worden en dan is dit deel van de metamorfose zeer geslaagd.
Tijdens de werkzaamheden op het land was een trekhaak aan de voorkant van de machine broodnodig en een vereiste daar er meestal meerdere tractors achter elkaar voor de ploeg of de diep woeler stonden opgesteld om zo effectief mogelijk de grond te kunnen bewerken. Door een laag van 20cm zand met 50 cm vette klei te vermengen onstond zo een luchter grondmengsel.
Een nieuwe trekhaak, geplaatst onder de voorkant van onze rups tractor op schaal mag dus zeker niet ontbreken. Ad maakt hem eigenhandig en uit één stuk messing gezaagd en gevijld komt er wederom een mini meesterwerkje te voorschijn.
Aan de achterkant van de Caterpillar D9E in "van Damme" uitvoering wordt de machine voorzien van een uit messing materiaal gemaakte verstelbare swinghaak die uiteraard volledig functioneel door Ad is nagebouwd.
En de trek ketting om de verschillende tractors of machines aan elkaar te kunnen koppelen kan natuurlijk niet ontbreken.
Aan de onderwagens uit de kit van de Caterpillar D9E Rupsdozer van RR Models hoefde Ad niet meer te doen dan het nalopen van de onderdelen en het goed afbramen van het resin.
Het boren van het gat en het uitlijnen voor het spanwiel dient uiterst nauwkeurig te gebeuren en tevens met de nodige voorzichtigheid om te voorkomen dat de onderdelen niet verbuigen.
Op de onderwagen worden aansluitend de metalen toprollen geplaatst.
Gelukkig had RR models bij de kit ook een set bredere rupsplaten meegeleverd dan er normaal op een D9E rupsdozer liggen.
De individuele rups platen vragen stiekem nog wel het nodige werk alvorens ze geschikt zijn om op de Caterpillar D9 ploeg tractor te worden gelegd.
De eerste stap is het afbramen van elke los rupsplaat. Ad boort elk gaatje van ieder individuele rupsplaat apart en draait elke rupsplaat telkens om, dit om te voorkomen dat de rupsplaten later bij het aan elkaar koppelen scheef aan elkaar komen te zitten.
De tweede stap is dus het uitboren van alle gaten die nodig zijn om de platen na de bewerkingen met een pinnetje aan elkaar te verbinden.
De derde stap is om de losse platen in elkaar te klikken en ze vervolgens met een pinnetje te verbinden met elkaar.
Voordat Ad elk spijkertje plaatst, wat de rupsplaten onderling verbindt, wordt met de hand met een boortje gecontroleerd of de gaten recht en in elkaars verlengde zitten.
Na de eindcontrole soldeert Ad het spijkertje aan de binnenkant van de rupsplaat vast en zijn de rupsplaten onderling aan elkaar verbonden.
Omdat aan de buitenkant van de rupsplaat het kopje van het spijkertje zichtbaar blijft vijlt Ad de kop van het spijkertje zover mogelijk af zodat het niet langer opvalt en de metalen rupsen er uiteindelijk zo natuurgetrouw mogelijk uitzien.
De vierde en laatste stap is het blijven verbinden van rupsplaten tot ze de goede lengte voor op de onderwagen van onze ploegtractor hebben bereikt.
Voor de bediening van de ploeg of diepwoeler moest er natuurlijk een hydrauliektank met bescherm kap geplaatst worden en een hydrauliektank met bijbehorende leidingen op het spatbord komen.
---
---
----
-----
-----
------
-----
-------