Custom schaalmodel bouwer Ad Gevers heeft voor mij een special custom restauratie project gerealiseerd:
Vorige maand kreeg ik de kans om van mijn goede vriend, Butch Diggins van Keystone Construction Diecast uit Amerika om een zeldzame Caterpillar Holt 75 rups tractor te bemachtigen. Al jarenlang met stip DE nummer EEN op mijn verlanglijstje van ontbrekende schaalmodellen in mijn Caterpillar verzameling. Dit hand gebouwde messing schaalmodel van de Caterpillar Holt 75 Rups tractor is in een gelimiteerde oplage van slechts 75 stuks in 2002 vervaardigd door Classic Construction Model (CCM) in schaal 1:48 in de "Tractor Holt Mfg Co Byron P. Hunter" editie. Daarnaast zijn er 300 stuks uitgekomen in een exclusieve serie voor de Amerikaanse Caterpillar dealer HOLT in de "Holt Manufacturing Company" editie.
Butch was in het bezit van exemplaar #113 uit de Holt dealer serie die helaas niet helemaal meer ongeschonden, heel en compleet was en waarvan bovendien ook de luxe geschenkdoos en het getekende certificaat ontbraken. Maar toch een unieke kans .....
..... en dus na (erg) kort telefonisch overleg met Ad besloten we de uitdaging aan te gaan om deze Holt 75 Rups tractor naar Nederland te laten komen en hem restaureren om hem weer in zijn oude glorie te herstellen. En ik kan je alvast verklappen: daar heb ik geen spijt van gekregen!!!
Veel kijk en lees plezier!
Ad en Wouter
De eerste commercieel succesvolle rups tractor werd in 1904 ontworpen en gebouwd door Benjamin Holt. Voortbewegend door een aaneen gesloten (rups)spoor van hout en staal, noemde Holt zijn uitvinding een "Caterpillar" (rups) en de naam bleef hangen.
De Holt 75 Rups Tractor was uitgerust met een 4 cilinder gasmotor die meer dan 70 pk produceerde. Die kracht, gecombineerd met het vermogen om moeilijke bodemgesteldheden aan te kunnen, zorgde ervoor dat het paard en de os snel werden vervangen als de belangrijkste bronnen van aandrijfkracht. De rups tractor overklaste volledig de wiel aangedreven tractors en veranderde daarmee voor altijd het gezicht van landbouw, houtwinning, grondverzet en zelfs oorlogvoering.
Ad had nooit gedacht toen hij 20 jaar geleden voor zichzelf uit scratch een Holt 75 Rups tractor (foto's volgen -)) bouwde dat hij voor mij nog eens een zeldzame Holt 75 Rups tractor afkomstig van CCM zou restaureren.
Het is en blijft altijd onzeker als je op basis van een paar foto's een schaalmodel besluit te kopen. Zeker als dit een zeldzaam model betreft en dan ook nog èèn waarvan de verkoper op voorhand al aangeeft dat het schaalmodel niet compleet en enige restauratie behoeft. Je kunt niet even op en neer naar Amerika om het schaalmodel zelf even ter hand te nemen. Dus het was het in spanning afwachten totdat het pakketje vanuit Amerika arriveerde.
Wat er precies mee gebeurt is weten we niet en is niet meer te achterhalen. Wel is er beperkte lak schade, enige herstel werk aan afgebroken of los zittende onderdelen en hèèèèèèl veel stof.
Ad startte met het terug monteren van de losse onderdelen en omdat er verschillende schroefjes afgebroken moest er wel ook zo nu en dan het een en ander vastgelijmd worden.
Een ding staat vast: de originele Classic Construction Models Holt 75 rupsen ontbreken en de mee geleverde rupsen zijn bestemd voor een moderne hydraulische graafmachine dus die worden het zeker niet!
Gelukkig bedacht Ad dat hij, net als ik, een kit van de Holt 75 had liggen die we indertijd hadden gekocht bij Mackenzie Iron & Steel in Amerika.
Voor de liefhebbers onder jullie deze wit metalen kit van de Holt 75 in schaal 1:48 die werd uitgeven door de inmiddels helaas overleden Bill Roy van McKenzie Iron & Steel wordt tegenwoordig verkocht door de Amerikaanse firma Wiseman Model Services onder nummer #H501 voor US $219,95 en is online te bestellen.
Ad was al wel ooit aan het bouwen van de "Mackenzie" Holt 75 kit begonnen, maar verder als het gedeeltelijk samenstellen van een aantal losse rupsen was hij nog niet gekomen.We hebben dus besloten om de rupsen van de kit van Ad nu te gebruiken en dan weer aan te vullen met de rupsen van mijn kit en de ontbrekende rupsen nieuw te laten afgieten.
De "Mackenzie" rupsen zijn wel net een fractie te lang maar eigenlijk is het een subliem idee. Ad heeft vervolgens een klein metalen vulplaatje op maat gemaakt wat eenmaal geplaatst als afstandhouder dient zodat de as met spanwiel zeker in zijn voorste stand blijft staan. Perfect opgelost!
De grootste uitdaging na het op maat maken van de rupsen is het spuiten van de wit metalen rupsen in exact dezelfde kleur als de originele Holt 75 Rups tractor van CCM. Hiermee kunnen we deze mini "Making of...Caterpillar Holt 75 rups tractor" perfect afronden.
Weliswaar een uitdaging, maar als je de juiste vakmensen kent is het eigenlijk weer heel simpel: De keuze is om een spuitbus te laten maken met precies dezelfde kleur als het donor schaalmodel.
Hiervoor valt Ad terug op zijn vertrouwde vakman Toon, werkzaam bij De Beer Verf, de verf specialzaak sinds 1952 met vestigingen in Venlo, Nijmegen en in Helmond.
Toon maakt op basis van een kleurmonster van ons donor model een spuitbus op maat. Niet goedkoop, maar wel perfecte kwaliteit verf met de exact passende kleur. Het motto van de Beer Verf - "Lak is ons vak". Aanrader!
Bij hoge uitzondering mocht Ad deze keer van start tot finish een kijkje (en enkele foto's) nemen achter de schermen in het laboratorium waar Toon op basis van een kleurenscan, diverse kleurenwaaiers en zijn eigen vakmanschap aan de slag ging bij het maken van de receptuur van de verf voor deze unieke rood bruine kleur voor de Holt 75 en bij het vullen van de spuitbus.
De foto's spreken voor zich:
Het eindresultaat en met recht een trotse vakman: Bedankt Toon!
Normaal gesproken is de laatste stap van de opbouwfase om na het proef passen alle onderdelen nogmaals goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten.
Na het goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten laten we alle onderdelen liefst op kamer temperatuur of warmer goed drogen. Leg desnoods alle onderdelen even op een rooster boven de verwarming zodat de spuit primer en de lak direct goed hechten aan de resin of metalen onderdelen.
Neem na het spuiten van de onderdelen in de definitieve laklaag, in dit geval onze unieke Holt kleur rood, voldoende tijd om alle onderdelen onder ideale omstandigheden te laten drogen en uitharden. Dus stofvrij onder een stolp of een volledig afgesloten ruimte en liefst niet in een koude kamer of hobby schuur, maar op kamer temperatuur voor de beste hechting van de lak.
Dus hoe moeilijk het ook is, blijf er vanaf! Het is zonde van al je werk als te snel wilt gaan samenbouwen. Hoe groot de verleiding ook is: AFBLIJVEN!
Na het in acht nemen van voldoende droogtijd kan Ad uiteindelijk de rupsen definitief monteren op de onderwagen van de Holt 75 rups tractor.
Daarmee is het model "Ready for work" en kan het toegevoegd worden aan de verzameling in de (tijdelijke) vitrinekast. -)
Bedankt Ad!