Custom schaalmodel bouwer Gertjan Veld is recent gestart met het bouwen van een:
De Caterpillar 578 Pijpenlegger werd geproduceerd van 1989 tot 1997. De Caterpillar 578 series machines kregen als prefix #8HB voor het serienummer mee.
Specificatie highlights:
In deze "Making-of Caterpillar 578 Pijpenlegger" oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand is gekomen.
Gertjan leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces, zodat u op basis van de Caterpillar D9R Rupsdozer van NZG in schaal 1:50 en de custom wit metalen kit van de giek van HIMOBO, stap voor stap een uniek schaalmodel van de Caterpillar 578 Pijpenlegger zal zien ontstaan.
Veel kijk en leesplezier!
Gertjan en Wouter
Gertjan heeft om dit project van zijn Caterpillar 578 Pijpenlegger te kunnen realiseren al jaren geleden het benodigde schaalmodel en de bijbehorende kits aangeschaft bij Norbert Mietz op de NAMAC beurs, te Houten.
Als basis voor dit custom project dienen de Caterpillar D9R Rupsdozer van NZG en de wit metalen kit van HIMOBO van de pijpenlegger giek. Daarnaast heeft Gertjan er voor gekozen om achterop de pijpenlegger ook de lier die als kit #23 in 2001 (wat vliegt de tijd) door cADSttachments is uitgebracht in schaal 1:50 aan zijn Caterpillar 578 Pijpenlegger toe te voegen.
Mocht u serieus plannen hebben om dit custom schaalmodel ook zelf te gaan bouwen dan kunt u met een beetje zoeken op een ruilbeurs of op het internet de Caterpillar D9R Rupsdozer #451 van NZG voor een redelijk bedrag vinden maar het goede nieuws is dat ook de wit metalen kit van de pijplegger giek #kit 118-00014, die indertijd gemaakt is door HIMOBO, nog steeds te bestellen is via de webshop van Norbert Mietz - Modellspielwaren Mietz (msw-modelle.de).
Ook dit project start door het donor schaalmodel van de Caterpillar D9R rupsdozer al eerste volledig te demonteren en te ontdoen van alle kunststof onderdelen en de delen die we niet gaan gebruiken, zoals bijvoorbeeld de cabine, te verwijderen.
Vervolgens worden ALLEEN alle diecast metalen delen in een metalen blik (Gertjan gebruikt een oude koekjestrommel) onder gedompeld in Alabastine Super Afbijt. Deze verf afbijt werkt supersnel en zorgt voor een perfecte verwijdering van de oude verf laag.
Werk aan de winkel! Alle onderdelen van de beide kits worden nagelopen en indien nodig ontbraamt van gietrestanten met behulp van een vijl en zacht schuurpapier. Tevens worden waar nodig in beide kits de gaatjes enigszins opgeboord zodat straks bij het opbouwen alles beter past en kan worden samengebouwd.
Gertjan is begonnen met de vereiste aanpassingen aan de body van de donor rupsdozer. Hij heeft waar nodig gaatjes van 0,8mm geboord die straks dienen voor de bevestiging van de handgrepen en beugels. De handgrepen en beugels worden gebogen van 0,8mm messing.
Om de Caterpillar 578 Pijpenlegger zo waarheidsgetrouw mogelijk na te bootsen worden door Gertjan de kunststof rupsen die op de donor Caterpillar D9R van NZG worden meegeleverd vervangen door metalen rupsen die hij door een vriend in Duitsland heeft laten gieten.
Ook tijdens dit project heeft Gertjan naast de beide kits die hij gebruikt om zijn Caterpillar 578 Pijpenlegger te bouwen weer de nodige extra details aangebracht die hij helemaal zelf heeft gemaakt.
Enkele voorbeelden zijn onder andere de nieuwe uitlaat, de bumper en het loopbordes die hij volledig zelf uit messing materiaal heeft gefabriceerd. Tijdens deze “Making of…” zullen ze allemaal de revue passeren.
Op de grill wordt aan de onderzijde een plaatje van messing geplaatst zodat de gaatjes wegvallen en een mooi glad vlak ontstaat om in een later stadium tijdens onze "Making of... de nieuw gemaakte bumper tegen aan te lijmen.
De grill wordt niet alleen voorzien van twee handgrepen maar ook van twee ronde koplampen die verzonken in de grill gemonteerd worden. Al met al een lastige klus om dat de grill van een relatief zacht kunststof materiaal is. De gaten worden 50mm geboord zodat de koplampen met houder na montage perfect in de grill geïntegreerd zijn.
De kunststof rupsen van de Caterpillar D9R Rupsdozer van NZG worden vervangen door metalen rupsen die Gertjan in eigen beheer heeft laten maken.
De individuele rups platen vragen stiekem nog wel het nodige werk alvorens ze geschikt zijn om op de Caterpillar 578 Pijplegger te worden gelegd.
De eerste stap is het afbramen van elke los rupsplaat. De tweede stap is het uitboren van alle gaten die nodig zijn om de platen na de bewerkingen met een pinnetje aan elkaar te verbinden. De derde stap is om de losse platen in elkaar te klikken en ze vervolgens met een pinnetje te verbinden met elkaar. De vierde en laatste stap is het blijven verbinden van rupsplaten tot ze de goede lengte voor op de onderwagen van onze pijpenlegger hebben bereikt.
TIP: Om de metalen rupsen uiteindelijk goed te kunnen spuiten is het handig om tijdelijk het begin en eind van de rups al aan elkaar te verbinden en deze “rups ketting” om een rond voorwerp op te hangen, zoals bijvoorbeeld een stuk bezemsteel. Je kunt dan gemakkelijk de steel draaien terwijl je aan het spuiten bent en je hoeft zodoende niet aan de rupsen zelf te komen.
In de bordesplaat worden gaatjes geboord voor het monteren van de werkverlichting. Ook worden de tankdop op de brandstof tank en een paar hijs ogen aangebracht.
De stoel van de machinist wordt aangepast en voorzien van de benodigde handels voor de bediening van de giek en lier.
De achterkant van de canopy cabine wordt voorzien van een bescherming samengesteld van vierkante draad. Het loopbordes wordt geheel uit scratch van messing materiaal op maat gemaakt en vervolgens gesoldeerd.
De bovenbouw wordt voltooid door het aanbrengen van uit messing gemaakte handgrepen en een extra veiligheidsbeugel aan de voorkant bij het bedieningspaneel ter bescherming van de machinist mocht de pijpenlegger onverhoopt toch kantelen.
De hefcilinder van de giek van de pijpenlegger nog aangepast en voorzien van een messing U beugeltje wat dient om de giek in transportstand te kunnen borgen.
Op de bovenbouw wordt ter hoogte van het draaipunt van de hydraulische hefcilinder die de giek beweegt een steuntpunt gemaakt uit messing materiaal waarop al het lier- en kabelwerk wordt opgehangen als de Pijpenlegger voor transport is ontdaan van de giek.
De Caterpillar 578 Pijpenlegger wordt voorzien van een lier. Gertjan maakt voor zijn model gebruik van de lier kit die indertijd is uitgebracht door cADSttachments. Interesse? Er is nog een beperkt aantal sets van deze kit #AGM23 beschikbaar via Buffalo Road Imports in Amerika.
De lier wordt natuurlijk voorzien van een staalkabel en haak.
In de opbouwfase worden de laatste oneffenheden weggewerkt en de ongewenste gaten van de niet aanwezige hefcilinders aan de zijkant van motor huis dicht geplamuurd.
De onderdelen worden nu nogmaals nagelopen en indien noodzakelijk nog bijgewerkt zodat alles precies past. De verbindingen voorzien van koperen klinknageltjes van verschillende diameters.
De laatste stap van de opbouwfase is om na het proef passen alle onderdelen nogmaals goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten.
Na het goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten laten we alle onderdelen liefst op kamer temperatuur of warmer goed drogen. Desnoods alle onderdelen even op een rooster boven de verwarming zodat de spuit primer en de lak direct goed hechten aan onze resin onderdelen.
Alle onderdelen worden stuk voor stuk zorgvuldig opgehangen in de spuitcabine
Als grondlaag worden alle onderdelen eerst in de spuitprimer gezet. Vaak is dit een grijze primer of een grijze primer waar al enige druppels gele lak doorheen worden gemengd.
Neem na het aanbrengen van de primer ruim de tijd om alle gespoten onderdelen eerst voldoende te laten uitharden alvorens met het aflakken met de definitieve Caterpillar laklaag te beginnen.
Vervolgens volgt het zelfde ritueel: schoonmaken, ontvetten, voorverwarmen, ophangen, aflakken en laten uitharden.