Custom schaalmodel bouwer Ad Gevers heeft wederom een uniek project afgerond: Het bouwen van een Caterpillar 594H Pijpenlegger op basis van het schaalmodel van de Conrad Caterpillar 594 Pijpenlegger in schaal 1:50.
In deze "making of...." oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand is gekomen. Ad Gevers leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces zodat u geleidelijk aan een uniek schaalmodel van de Caterpillar 594H Pijpenlegger ziet ontstaan.
Veel kijk en leesplezier!
Ad en Wouter
Het systeem met de rubber rupsen van Conrad zit wel zo verkeerd in elkaar dat ik daar iets aan moet doen. Om er metalen rupsen op te plaatsen moet ik eerst het spanwiel en de sprocket op de zelfde hoogte brengen.Het middelpunt van het spanwiel hoort hoger te zitten. De 1:1 machine beschikt over acht onder rollen. Het donormodel beschikt er slechts over zeven. Dit zou betekenen dat er een geheel nieuw loopwerk maken gemaakt zou moeten worden maar dit gaat te me ver en dus kies ik er voor om dit zo te laten.
Gelukkig kon ik op de Modelshow Europe in Ede mooi gegoten rupsplaatjes kopen van 15,2 mm. Dit komt omgerekend overeen met platen van 76 cm wat erg in de buurt komt van de 86 cm rupsplaten die op de 1:1 Pijpenlegger zijn gemonteerd. Het is wel gebruikelijk dat op de Pijpenlegger bredere rups platen zitten dan op de standaard Rupsdozer. Ik heb eerst in een blokje plexiglas een sleufje gezaagd. Hiermee kan ik de rupsplaat fixeren zodat ik verticaal de gaatjes kon boren van 0,6 mm. Dit boren heb ik om en om gedaan anders heb je de kans dat je toch nog schuin boort. Vervolgens de schakels aan elkaar gesoldeerd met 0,5mm spijkertjes.
Aan de hand van de onderstaande detail foto's zie je uitgelicht hoe de onderwagen verder is aangepast en tenslotte wordt samengesteld. Om de metalen rupsplaten goed te geleiden wordt de constructie ook voorzien van een in de onderwagen verborgen messing vulstukje zodat de afgemonteerde en samengestelde rupsplaten strakker over de onderwagen heen kunnen ronddraaien.
De giek is samengesteld uit de onderdelen van de master giek van de eerder uitgebrachte cADSttachements KIT #25 en afgewerkt met extra verstevigingen en aandacht voor de kleine details. Dit betekend dus dat gekozen is voor om een extra lange giek te plaatsen op deze Caterpillar 594H Pijpenlegger. De twee U profielen worden aan de onderkant van de giek gesoldeerd. Later worden ze dan zwart geverfd zodat ze er uit zien als de bescherming rubbers die dienen om de giek te beschermen tegen beschadigingen van de te hijsen last.
Ter verduidelijking nog een detail foto van de aangebrachte extra versteviging op en in het frame van de giek.
Volgende stap was om een volledige handgemaakte giek stop en een kabelgeleiding te fabriceren uit messing en metalen onderdelen.
Het frame van de giek heb ik aan de onderwagen geschroefd net zo als in het echt gebeurt. Het frame is ontdaan van alle rechte hoeken bij de ophangingspunten van de giek.
Wel vastgesteld dat ondanks alles goed berekend en vooraf op proef gepast is, het de onderkant van het frame van de giek nu toch net de rupsen raakt. Dus het is noodzakelijk om daar nog een paar mm vulling tussen te plaatsen zodat de rupsen wel volledig vrij lopen.
De inhoud van de tank van een Caterpillar 594( 757 liter ) en Caterpillar 594H ( 760 liter ) verschild niet zo veel maar wel de plaats waar Conrad de tank op het model heeft geplaatst. Bij Conrad is men uitgegaan van de Caterpillar D9G Rupsdozer en is er alleen de Hydro tank verwijderd en verder niets.
Ik wilde per se de brandstof tank in het midden van de machine. Nadat de tank is afgewerkt en in de juiste kleur is gespoten is helaas bijna niets te zien van een hele week werk en geduld.
Het was wel even rekenen wat er aan een kant af moest en aan de andere kant er bij. Dit omdat de tank en vloerplaat uit een stuk is gegoten.
De buitenkant van de linker zijde wordt opnieuw gebruikt.Doordat de zaagsnede altijd iets afwijkt, moest ik hier een messing plaatje van 0,5 mm toevoegen voor de goede maatvoering. Toevallig kon ik nu de buitenkant er gemakkelijker op lijmen en beter terug bevestigen.
Aan de rechterkant komt een messing plaatje van 3mm. Deze is ook iets groter als de tank en worden als de lijm is uitgehard op maat gevijld.
Het eindresultaat: de brandstof tank exact in het midden geplaatst en gelijk maar een nieuwe vuldop er op!
Ter vergelijking de foto van de brandstof tank van de machine in 1:1.
Voor de lier van de Caterpillar 594H heb ik als vertrekpunt gekozen om gebruik te maken van de lier kit van EMD. Deze kit is nog steeds verkrijgbaar via Buffalo Road Imports en komt uit de EMD E- series. De kit is gemaakt uit wit metalen onderdelen en het bestelnummer is EMDE104K.
Bestellen? Klik dan hier: D9G winch kit metal rotating drum
Deze kit komt het meest overeen met de Cat 58-59 lier van Caterpillar. Met deze kit onderdelen beschikbaar wordt het bouwen van mijn custom pijpenlegger lier een stuk eenvoudiger. Ik heb enkel een paar kleine aanpassingen gemaakt zodat hij goed achter op het schaalmodel past. Natuurlijk voor de detaillering wel een echt stukje staalkabel op de trommel gedraaid.
Vandaag is het even tijd voor een klein project: De dikke uitlaat gemaakt naar het voorbeeld van het laatste type Caterpillar D9H machine.De foto’s spreken voor zich, een mini meesterwerkje is het eind resultaat.
Deze foto’s hadden voor de logische opbouw van dit verhaal eigenlijk geplaatst moeten worden voor werkzaamheden aan de tank en de lier.
Ik heb namelijk nog een aanpassing gedaan aan het onderstel. Omdat ik de achteras in het midden heb geplaatst zit de eindaandrijving nu te laag. Deze heb ik daarom verwijdert en twee nieuwe uit messing gedraaid en toen aan het onderstel vast gelijmd. Om messing materiaal aan diecast te verlijmen gebruik ik een twee componenten lijm.
Het is wel veel werk wat je later bijna niet meer ziet, maar ja het eind resultaat moet wel zo goed mogelijk op de echte Caterpillar 954H Pijpenlegger lijken.
Om de reeds aanwezige verflaag van een schaalmodel te verwijderen gebruik ik een afbijtmiddel. Ik dompel het onderdeel onder in de pot en stop het dan in een zakje.
Nu kan ik er overheen wrijven en zonder vieze handen te krijgen bereiken dat bijna alle verf loskomt. Als je het onderdeel vervolgens uit het zakje haalt blijft er al veel verf achter die bij het afspoelen met water niet in het riool terecht komt. Met deze handelswijze werk je niet alleen handiger maar is het ook nog veel beter voor het milieu.
Een Pijpenlegger is een starre machine en daarom moest ik de beweegbare draagveer, die op deze van oorsprong Caterpillar D9 Rups dozer is gemonteerd, vervangen door een zelf gemaakte vaste draagbalk uit messing materiaal.
Om de bodemplaat helemaal af te maken heb ik er ook nog een zelf gemaakte trekhaak uit messing op gemonteerd.
Het al dan niet plaatsen van een nieuw hydro lierwerk op de Caterpillar 594H Pijpenlegger koste de nodige overpeinzingen.
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de keuze is gevallen op plaatsen van het lierwerk van de Superior CPX Conversion kit. Ondanks dat het moeilijk was om gegevens te vinden ben ik er toch in geslaagd om enkele foto’s op het internet te vinden.
Dit betekende wel dat ik veel moest improviseren, met name omdat er een veertje ingebouwd moest worden, om te voorkomen dat de giek niet door zijn last naar beneden zakt. Consequentie is helaas dat hierdoor de maatvoering op het schaalmodel wat afwijkt van de originele afmetingen.
Om alle individuele contragewicht platen te kunnen plaatsen moest er iets meer ruimte gemaakt worden op het bestaande frame. De gebruikte contragewicht platen komen uit de eigen cADSttachements series.
Deze kit is alleen nog verkrijgbaar via Buffalo Road Imports De kit is gemaakt uit wit metalen onderdelen en het bestelnummer is AGM25. Bestellen? Klik dan hier: "Manufacturer" en selecteer vervolgens "Ad Gevers Models".
Als ik grote stukken body of massieve onderdelen moet maken gebruik ik meestal perspex als basis materiaal, zoals ook nu voor de Hydro tank van deze Caterpillar 594H Pijpenlegger.
De aanwezige plastic cilinders van donor schaalmodel zijn altijd moeilijk (over) te spuiten en daarom plaats ik er graag een messing buisje over. Hierdoor kan ik ook gemakkelijker de aansluitingen voor de Hydro slangen plaatsen. Het eind resultaat is dat het geheel er ook meteen veel realistischer uitziet.
Tot slot de plaatsing van de Hydro tank en gemodificeerde cilinders op het hef frame van het contragewicht tezamen bij het lierwerk.
Een gemoderniseerde Caterpillar 594H pijpenlegger kan natuurlijk niet zonder een nieuwe en verplichte ROPS.In dit geval dus compleet stukje maatwerk van messing.
Om een stevige verbinding te maken gebruik ik klinknagels op de hoeken. Dit is nodig in verband met de warmte die vrijkomt en in het dak gaat zitten bij het solderen. Zonder de klinknagels zou de gehele constructie krom trekken of uit elkaar vallen.
Detail van het steunpunt links voor met de nieuwe accubak.
Detail van het steun punt rechts voor hier moest wel echt iets in elkaar gefabriekt worden om het bevestigingspunt op zijn plaats te krijgen, maar het eind resultaat lijkt toch wel voldoende op de echte uitvoering.
Op de laatste serie foto's het eind resultaat van deze maatwerk ROPS geplaatst op de Caterpillar 594H pijpenlegger en ter vergelijk enkele foto's van de machine in 1:1.
Deze Caterpillar 594H Pijpenlegger is uitgerust met een lier achterop de machine.
Om het risico van een kabel die afbreekt en onze machinist zal raken te voorkomen wordt de open ROPS voorzien van een extra veiligheidsrooster in de achterkant van de ROPS. Veiligheid boven alles!!
Het rooster wordt gemaakt uit messing profielen en messing gaas. Dit wordt door middel van solderen aan elkaar verbonden.
Het messing gaas wordt te groot uitgeknipt en op de buitenrand gesoldeerd. Daarna eenvoudig het overtollige materiaal weghalen en je hebt een zeer strak rooster.
Op de plaats waar het rooster en de brandstof vuldop elkaar in de weg zitten wordt, aansluitend met een kleine aanpassing, de benodigde uitsparing gemaakt in het frame en het kan veiligheidsrooster zonder problemen geplaatst worden.
Om de giek op en af te toppen en de lading te kunnen hijsen heb ik uit messing materiaal de benodigde katrolblokken en haak vervaardigd.
Hierbij de laatste serie foto’s van de bouw van de Caterpillar 594H Pijpenlegger. De aangebrachte details maken dit model echt af!
Handgrepen en haken om de ROPS op de machine te plaatsen.
De bouw van een harpsluiting !!!!!!!!!!!!
De mogelijkheid voor het vastzetten van het hijsblok tijdens het rijden zonder last.
De benodigde werkverlichting achter op de machine.
De stuur-, schakel-, veiligheids-, en lier bedieningshendels en ook nog een andere stoel geplaatst voor de machinist.
Ad Gevers wilde als gril geen sticker gebruiken vandaar deze foto ets plaatjes voorzien van het goede gaten motief. De gril hoort er eigenlijk in te liggen, maar in dit stadium van de bouw wilde hij dit niet meer veranderen.
De koplampen en een stevige trekkabel en meteen ook de haken op de voorbumper in de juiste vorm gevijld.
Na het grondlakken komen er altijd nog oneffenheden aan het licht en deze dienen opgevuld met wat plamuur weggewerkt te worden. Zodat na een laatste schuur- en polijst beurt en een laatste check of alle onderdelen passen het model helemaal klaar is voor het zorgvuldig ontvetten van alle onderdelen en het aanbrengen van de definitieve laklaag in de Caterpillar kleur. De onderdelen zijn ontvet en vooraf voorverwarmt voor een betere hechting met de lak en daarna direct in een stof vrij ruimte gespoten. Nu komt het moeilijkste moment: Je wil graag alle onderdelen samenvoegen en het eind resultaat bewonderen maar je moet minimaal 2 weken wachten na het spuiten voordat het model word afgebouwd. Dan alleen is de lak voldoende uitgehard.
Wilt u de volledige review van dit custom gebouwde schaalmodel, 1:1 machine en de technische informatie bekijken? Kijk dan in de categorie Pijpenleggers of klik op de onderstaande foto.