Open menu
NL EN

Caterpillar D10T Rupsdozer met duwblad - Gertjan Veld

20 mei 2015

Custom schaalmodel bouwer Gertjan Veld leidt u door een van zijn laatste projecten:

  • Caterpillar D10T dozer met duwblad en contragewicht

In deze Making-of Caterpillar D10T dozer met duwblad oftewel "kijkje achter de schermen" zullen wij u laten zien hoe dit custom model tot stand is gekomen.

Gertjan leidt ons middels zijn bouwimpressie foto's met kleine toelichtingen door zijn bouwproces, zodat u op basis van de Caterpillar D10T Rupsdozer van Norscot in schaal 1:50 en de custom resin kit van het duwblad, stap voor stap een uniek schaalmodel van de Caterpillar D10T Rupsdozer met duwblad en contragewicht zal zien ontstaan.

Veel kijk en leesplezier!

Gertjan en Wouter

De start

Als basis voor dit project dient de Caterpillar D10T Rupsdozer van Norscot en een tweetal resin kits van het duwblad en het contragewicht in schaal 1:50 welke door Gertjan van Norbert Danchaud, een Fransman, gekocht werden op de Modelshow Europe, te Ede.

Gertjan start met het uit elkaar halen van het Norscot basis model. Vervolgens worden alle onderdelen van de kits op het oog er bijgelegd zodat we alvast een eerste indruk krijgen hoe het beoogde eindresultaat er straks uit zal komen te zien.

Werk aan de winkel! Alle onderdelen van de beide kits worden nagelopen en indien nodig ontbraamt van gietrestanten met behulp van een vijl en zacht schuurpapier.

De kits van het contra gewicht en het duwblad

Vanwege alle aanpassingen en toevoegingen die uitgevoerd gaan worden om deze Caterpillar D10T om te bouwen is het simpelweg de beste keuze om het gehele donor model van alle Caterpillar verf te ontdoen en volledig kaal te maken zodat straks het basis model, de resin kits en alle toegevoegde details strak en zonder kleur verschil gespoten kunnen worden.

Dit is natuurlijk in eerste instantie een ondankbaar en vervelend karweitje maar het levert straks wel een perfect eindresultaat op. Dus je inspanningen worden zeker beloond.

De kit van het contragewicht wordt voorzien van diverse messing aansluitpunten voor de hydrauliek slangen.

De kit van het duwblad wordt voorzien van twee metalen hijs ogen.

De hydrauliek tank van de rupsdozer wordt voorzien van een metalen tankdop.

Het loopbordes en de canopy

De rupsdozer wordt voorop de neus van de motorkap voorzien van een metalen blokje wat later zal dienen als aansluitpunt van de hydrauliek slangen van de beide hefcilinders.

Er wordt door Gertjan van messing materiaal een compleet uit scratch gebouwde draag constructie en omloopbordes rondom de achterkant van de bovenbouw van de rupsdozer aangebracht.

De kit van de canopy wordt voorzien van een achterkant bescherming uit zeer fijnmazig messing gaasmateriaal.

Tot slot wordt ook de brandstoftank voorzien van een correct uitgevoerde tankdop van messing materiaal.

De hydrauliek tank

De bestaande hydrauliek tank wordt aan de voorzijde weg gefreesd en glad gevijld. En vervolgens wordt uit messing materiaal een compleet nieuw voorstuk op maat gemaakt.

Gertjan maakt uit messing materiaal op de freesbank een compleet nieuwe voorkant van de hydrauliek tank. Deze wordt tevens voorzien het kijkgat voor de vloeistof hoogte.

En al zijn werk levert dan dit kleine meesterwerkje als voorlopig eindresultaat op:

De Onderwagen

Van de onderwagen worden de bevestigingspunten van de armen van het blad verwijderd. Tevens wordt het hijs oog wat dicht gegoten is op de originele Caterpillar Rupsdozer van Norscot functioneel gemaakt door het gat uit te boren.

Meest in het oog springend is het toevoegen van de ontbrekende looprollen op de onderwagen. Deze beide looprollen worden door Gertjan volledig eigenhandig op de draaibank van messing materiaal op maat vervaardigd.

Vervolgens worden de beide looprollen met hun bevestigingsframe op de onderwagen geplaatst en vastgelijmd. Het voorlopige resultaat is een onderwagen die er direct veel natuurgetrouwer uitziet.

Gertjan was dan ook erg tevreden over het voorlopige eind resultaat van deze aanpassing en besloot daarom ook de onderwagen van zijn andere custom Caterpillar D10T Rupstrekker die in de vitrine stond maar meteen op dezelfde wijze van nieuwe looprollen te voorzien. Dus zo ontstaat een klein extra projectje in deze "making of..."; U krijgt er dus twee voor de prijs van één!!

Dit betekent natuurlijk wel dat van deze Caterpillar D10T Rupstrekker ook de onderwagen opnieuw in de lak gespoten moet worden, maar dat doet hij natuurlijk gelijker tijd met de overige spuitwerkzaamheden aan de Caterpillar D10T met duwblad in één keer worden meegenomen.

Het spuiten van de onderdelen

De laatste stap van de opbouwfase is om na het proef passen alle onderdelen nogmaals goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten.

Na het goed schoon te maken met wat lauw warm water voorzien van een beetje ammoniak voor het ontvetten laten we alle onderdelen liefst op kamer temperatuur of warmer goed drogen. Leg desnoods alle onderdelen even op een rooster boven de verwarming zodat de spuit primer en de lak direct goed hechten aan de resin of metalen onderdelen.

Als grondlaag worden alle onderdelen eerst in de spuitprimer gezet. Vaak is dit een grijze primer of een grijze primer waar al enige druppels gele lak doorheen worden gemengd.

Neem na het spuiten van de onderdelen in de definitieve laklaag, in dit geval natuurlijk Caterpillar geel, voldoende tijd om alle onderdelen onder ideale omstandigheden te laten drogen en uitharden. Dus stofvrij onder een stolp of een volledig afgesloten ruimte en liefst niet in een koude kamer of hobby schuur, maar op kamer temperatuur voor de beste hechting van de lak.

Dus hoe moeilijk het ook is, blijf er vanaf! Het is zonde van al je werk als te snel wilt gaan samenbouwen. Hoe groot de verleiding ook is: AFBLIJVEN!

Na het in acht nemen van voldoende droogtijd kunnen we nu starten met het proef passen van de gespoten onderdelen.

Bij het monteren van de onderdelen zal hier en daar wat lak moeten worden weggekrabt voor de perfecte passing en aansluitend kunnen dan de gespoten onderdelen weer met schroeven of lijm aan elkaar verbonden worden.

De gespoten onderwagen en de afdekplaten voor de hefcilinders van de Caterpillar D10T Rupstrekker

De laatste stap

Op de beide machines wordt extra (werk) verlichting aangebracht op de hefcilinders, onderkant bij de treeplanken, het canopy dak en aan de achterkant.

Natuurlijk is er in de laatste fase ook aandacht voor het aanbrengen van de juiste belettering en type aanduidingen zodat de beide machines er uit zien of ze zojuist van de lopende band van de fabriek af op hun eerste karwei worden afgeleverd.

Tot slot wordt de draag constructie en het omloopbordes rondom de achterkant van de bovenbouw van de rupsdozer aangebracht. Met dit loopbordes beschikt onze machinist ook buitenom de cabine over de benodigde veiligheid.

De puntjes op de i vormen de brandblusser, spade en een sleepkabel, gemaakt van een echte staalkabel gekocht bij de firma Sauerbier Modelbouw uit Zierikzee.

Klaar!

Daarmee zijn beide modellen "Klaar voor het werk" en kunnen ze toegevoegd worden aan de verzameling in de vitrinekast.

Meer Making-of